zondag 27 mei 2012

Nagellak & formaldehyde...

Nagellak & formaldehyde...
Nagellak & formaldehyde...
Misschien dat je het al wel eens gezien hebt, nagellak waar bij staat: formaldehyde vrij.
Maar wat is formaldehyde voor stof?
De meeste nagel verharders bevatten formaldehyde, zoals de nagel verharder 'extra sterk van Herôme' (lees hier het artikel). Maar ook veel soorten en merken nagellak bevatten deze stof.

Wat is formaldehyde?


Formaldehyde wordt in veel soorten make-up gebruikt als conserveermiddel (een middel wat je make-up langer houdbaar maakt in de verpakking). Vaak wordt het ook gebruikt als ontsmettingsmiddel van installaties en verpakkingen. Ook wordt het gebruikt voor het bleken en dieptereinigen van stenen opritten en terassen. Maar ook voor het verwijderen van mos.
(bron: wikipedia)

Wat doet formaldehyde met je nagels?

Formaldehyde zorgt ervoor dat het vocht onttrokken wordt uit je nagels, hierdoor wordt je nagel harder. Daarom zie je deze stof vaak terug in nagel verharders. Doordat het vocht dus uit je nagels onttroken wordt, worden je nagels een stuk brozer. Bij veel gebruik kan je een allergie ontwikkelen voor formaldehyde.

Nagellak & formaldehyde...
Nagellak & formaldehyde...


Formaldehyde vrije nagellak

Gelukkig is er genoeg nagellak te koop waar formaldehyde niet in zit.
Een aantal merken waar geen formaldehyde in zit:
Herôme (met uitzondering van de nagelverharders sterk en extra sterk), OPI, Chanel, Catrice, Essie, Ciaté.

Het is niet zo dat je nagellak met formaldehyde niet moet dragen. Dat is hetzelfde als dat je niet te veel zout moet eten, en niet te veel snoepen. Toch is het belangrijk dat je nagelverharder niet overmatig gebruikt.

Q: Let jij vaak op welke stoffen er in je nagellak zitten?

Tips nodig bij het nagels lakken, nailart of verzoekjes? Kijk hier of neem contact op.

2 opmerkingen:

  1. Ik let hier dus helemaal niet op. Ik had het wel eens gelezen, maar ik ben hier totaal niet mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees het wel, omdat ik dus allergisch voor formaldehyde ben. Als ik het goed heb zit het ook niet in Essence en MAX Nails. Die gebruik ik het meest en heb daar nooit een allergische reactie van!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...